مهر, ۱۴۰۲
نشریهی 25.4: پاپ_ آرچ | سادگی
پروژه ی «سادگی» ماحصل استودیوی آموزشی پاپ-آرچ می باشد که در سال 1400 در مرکز نوآوری شهری تهران (توییک) برگزار شد.
در مجموعه ی پیش رو «۱۰۱ پروژه ی نمادین معماری از ۱۹۷۰ تا به امروز» گردآوری شده است که هر کدام از آنان به سبب عواملی، پس از خلق شدن با «آیکون» معینی در جامعه معرفی شده اند.
مطرح شدن یک بنای معماری به عنوان یک اثر آیکونیک میتواند به علت رویدادهایی در یک لحظه و یا مجموعهای از وقایع در طول گذار عمر اثر رخ بدهد و نیز ورای ویژگیهای ذاتی یک بنای معماری باشد و در اغلب مواقع از جانب مخاطبانش به عنوان یک «نماد» شناخته شود.
همانگونه که در هنر پاپ، یک «سوژه پاپ» همهشناس و آیکونیک است، این بناهای معماری به جهت دارا بودن نمادی معین و آیکون بودن میان اعضا جامعه پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر پاپ را دارند حال در اینجا شاهد هستیم ساختمانهایی که بهخودیخود دارای هویتی مستقل هستند و برخاسته از معماریهای مختلفی میباشند و نیز به سبب عوامل متمایزی (از جانب خود اثر، خالق اثر و یا مخاطبانش) وجه آیکونیک پیدا کردهاند در خالصترین و سادهترین حالت خود انتزاعی شده (همانگونه که در ذهن مخاطب ماندگار شدند) و با برخوردی مکانیکی و مشابه در قالبی همسان تکثیر شدهاند و این ادیشنی همارزش و همسطح را از این کالبدهای فضایی به ارمغان آوردهاست.
همچنین با بازیگوشی در ترسیم بناها، تکثیر آنان کنار هم و مشابه دیدن و کار مشابه انجام دادن با آنان، وجه ویژه بودنشان را کنار زده (شمایلشکنی انجام شدهاست) و به جهت هماهنگی بیشتر با آثار پاپ، سعی شدهاست که تکنیکهای ترسیمی (عدم وجود ضربقلم) و برخی از ویژگیهای آثار پاپ (رنگهای روشن، شعفانگیز و چشمنوازی) در ترسیم تصاویر در نظر گرفته شود.
مطالعهی رایگان این نشریه :
<