مهر, ۱۴۰۲

نشریه‌ی 25.4: پاپ_ آرچ | سادگی

پروژه ی «سادگی» ماحصل استودیوی آموزشی پاپ-آرچ می باشد که در سال 1400 در مرکز نوآوری شهری تهران (توییک) برگزار شد.
در مجموعه ی پیش رو «۱۰۱ پروژه ی نمادین معماری از ۱۹۷۰ تا به امروز» گردآوری شده است که هر کدام از آنان به سبب عواملی، پس از خلق شدن با «آیکون» معینی در جامعه معرفی شده اند.
‎مطرح شدن یک بنای معماری به عنوان یک اثر آیکونیک می‌تواند به علت رویدادهایی در یک لحظه و یا مجموعه‌ای از وقایع در طول گذار عمر اثر رخ بدهد و نیز ورای ویژگی‌های ذاتی یک بنای معماری باشد و در اغلب مواقع از جانب مخاطبانش به عنوان یک «نماد» شناخته شود.
‎همان‌گونه که در هنر پاپ، یک «سوژه پاپ» همه‌شناس و آیکونیک است، این بناهای معماری به جهت دارا بودن نمادی معین و آیکون بودن میان اعضا جامعه پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر پاپ را دارند حال در اینجا شاهد هستیم ساختمان‌هایی که به‌خودی‌خود دارای هویتی مستقل هستند و برخاسته از معماری‌های مختلفی می‌باشند و نیز به سبب عوامل متمایزی (از جانب خود اثر، خالق اثر و یا مخاطبانش) وجه آیکونیک پیدا کرده‌اند در خالص‌ترین و ساده‌ترین حالت خود انتزاعی شده (همان‌گونه که در ذهن مخاطب ماندگار شدند) و با برخوردی مکانیکی و مشابه در قالبی همسان تکثیر شده‌اند و این ادیشنی هم‌ارزش و هم‌سطح را از این کالبدهای فضایی به ارمغان آورده‌است.
‎همچنین با بازیگوشی در ترسیم بناها، تکثیر آنان کنار هم و مشابه دیدن و کار مشابه انجام دادن با آنان، وجه ویژه بودنشان را کنار زده (شمایل‌شکنی انجام شده‌است) و به جهت هماهنگی بیشتر با آثار پاپ، سعی شده‌است که تکنیک‌های ترسیمی (عدم وجود ضرب‌قلم) و برخی از ویژگی‌های آثار پاپ (رنگ‌های روشن، شعف‌انگیز و چشم‌نوازی) در ترسیم تصاویر در نظر گرفته شود.
مطالعه‌ی رایگان این نشریه :
پاپ_ آرچ | سادگی
<