شهریور, ۱۴۰۲
نشریهی 25.3: پاپ_ آرچ | باغ پاپ تهران
پروژه ی «باغ پاپ تهران» ماحصل استودیوی آموزشی پاپ آرچ می باشد که در سال 1400 در مرکز نوآوری شهری تهران (توییک) برگزار شد.
هنر پاپ به بازنمایی عناصرِ همهشناس و یا خلق عناصر جدید اما آشنا میپردازد و در مجموعهی Pop Tehran Garden فرش باغی به واسطهی استفادهی گسترده توسط همهی مردم و همهشناس بودن به عنوان آیکون پاپ درنظر گرفته شد و به بازنمایی عنصر « باغ» در فرش ایرانی پرداخته شدهاست. فرشهای باغی متداولترین طرح استفاده شده در بین فرشهای ایرانی هستند. فرش، باغ را بدون پرسپکتیو و در قابی که درون آن هیچ حد و مرزی ندارد به تصویر می کشد، درحالی که مانند طرح معماری باغ ایرانی معرف فضایی محصور و منظم است. فرشهایی که در خانههای ایرانی گسترده میشوند باغهای بیمکان و بیزمان را به درون مساکن امروزی میآورند و نزدیکترین تجربهی عام مردم از باغ را رقم میزنند .
طرح کلی اثر، طرح خشتی است و زمینهی آن به خشتهای چهار ضلعی به هم پیوسته تقسیم بندی شده که یاد آور کَرت بندیهای باغ ایرانی است. داخل هر قاب، عناصر باغ به صورتی به نمایش گذاشته شدهاند تا تداعیگر تصویری باشند که عام مردم از تجربهی بودن با این درختان به خاطر دارند. در این مجموعه، در هر اثر، یک گونهی گیاهی همه شناس امروز تهران به صورت Right to the point و Super flat در حالت عمودی و بدون پرسپکتیو با ترکیبی از رنگهای شاد پاپ و Persian Colors که برای نمایش فصول رنگارنگ باغ مورد استفاده قرار گرفته شده اند در 9 قاب که بدون وجود ضرب قلم از یکدیگر جدا میشوند، تکرار میشود و این تکرار در ذهن بیننده از نظر گشتالتی تا بینهایت ادامه پیدا میکند تا تداعی کنندهی باغ باشد.
مطالعهی رایگان این نشریه :
<